Kosmetika netestovaná na zvířatech
Kosmetika netestovaná na zvířatech
O uplynulém víkendu proběhla na celém světě akce Respect Life, v Praze to bylo v pankráckém parku, kterou vyvrcholila osmiměsíční celosvětová kampaň aktivistů za práva zvířat. Mimo jiné zde měla své vystoupení i Barbora Halašková, členka velké facebookové skupiny s názvem Kosmetika netestovaná na zvířatech, do níž jste všichni zájemci tímto srdečně zváni.
Barbora velmi dobře nastínila celou problematiku, včetně certifikování produktů a nabídla přítomným alternativní možnosti, mají-li zájem na tom, aby se produkty, jenž používají, nijak nepodepisovaly na zdraví zvířat.
Certifikace přírodní, veganské a vegetariánské
Mnozí si myslí, že certifikáty, které vypovídají o přírodnosti kosmetických produktů, neprodyšně zaručují i ono netestování. To je však bohužel omyl. Certifikáty, jako Vegan, Vegetarian, NaTrue, BDIH nebo Ecocert to dle slov Barbory ve svých standardech uvádějí, značka však podepíše pouze jakýsi dokument, kde se zavazuje k netestování a neexistuje žádný kontrolní mechanismus, který by tyto věci ověřoval. Certifikáty Vegan a Vegetarian jinak spolehlivě zaručují veganské či vegetariánské složení pro ty zákazníky, kteří jdou touto cestou.
Jediným skutečně věrohodným certifikátem o netestování je mezinárodní tzv. Leaping Bunny, králíček ve skoku, který uděluje organizace CCIC Cruelty-free. Standard nabízí dobré kontrolní mechanismy a je dostupný ve variantách HCS pro kosmetiku a HHPS pro přípravky do domácnosti. V Evropě se používá jako oficiální známka netestování.
Ten, kdo obdrží certifikát HCS nemusí logo na produktech používat – jeho užití se v některých zemích platí – přesto však může splňovat standardy HCS. U australských značek se pak můžete setkat s králíčkem s nápisem Not Tested on Animals zaštítěným organizací Choose Cruelty Free Australia. V případě, že ho objevíte na nějakém výrobku, zkontrolujte značku dle níže uvedených seznamů, jestli má HCS, můžete ji směle používat – Australané toto označení občas volí raději než Leaping Bunny. Totéž platí pro americké a kanadské firmy s králíčkem PETA s nápisem Cruelty Free. Některé značky se zkrátka rozhodnou používat spíše toto logo, ačkoliv splňují standardy HCS, je to typické pro Kanadu a USA. Je však nutné opět zkontrolovat přítomnost značky v níže uvedených seznamech:
http://www.leapingbunny.org/guide/brands/list
www.crueltyfreeinternational.org/leapingbunny
Seznam organizace PETA je dle Barbořiných slov nereprezentativní, protože jde jen o dokument, který musí značka podepsat bez řádně nastaveného kontrolního mechanismu. Značky, které se zavázaly k netestování na zvířatech a používají logo PETA (králíček s růžovýma ušima), najdete ZDE.
Certifikát HCS
Například v České republice je udělení tohoto certifikátu po splnění podmínek bezplatné, firma pouze jednou za 2 – 3 roky platí audit. Cena auditu je nastavana v různých zemích různě, nikdy ne formou stanovené částky, ale formou procenta z obratu, případně dle rozsáhlosti auditu (počtu výrobků). Každá země má finanční stránku certifikace na jiné bázi, v Čechách se za užití loga Leaping Bunny neplatí, v některých jiných zemích ano. Jak ale vidíte, není příliš složité či drahé se do toho pustit i jako malá rodinná firma například. Jestliže se subjekt rozhodne pro netestování na zvířatech, sám si stanoví fixní datum, kdy ukončí testování svých produktů i jejich složek a následně projde vstupní kontrolou. U složek to znamená, že mohou být oficiálně otestované, ale už je nepřetestovává dál. Od tohoto data smí značka (placeně) užívat logo HCS, vždy je pak zařazena na seznam výrobců, kteří netestují odkazy viz. výše.
Znamení Číny
Ještě jeden ukazatel můžete u výrobků přírodní kosmetiky považovat za „směroplatný“, a to je dovoz produktů do Číny. Dříve musely být všechny produkty do Číny dovážené a v Číně vyráběné testovány na zvířatech. Dnes se má situace tak, že čínské kosmetické produkty běžné spotřeby testovány být nemusejí, a tak jedná-li se o nějaký sprchový gel či šampon, který je vyroben v Číně, MŮŽE eventuálně splňovat i kritéria netestování. Speciální produkty, jako deodoranty, barvy na vlasy či bělící krémy však testovány být musejí i v případě čínské produkce. Všechen import do Číny musí být testován na zvířatech, proto pokud nějaká firma do Číny dováží, bývá jí certifikát HCS odejmut. Certifikát HCS tak jako jediný z výše zmíněných zaručuje, že značka v Číně své produkty neprodává a je tak pro zvířata zcela „bezpečná“.
Jakou kosmetiku používat?
Samozřejmě produkty značek, které netestují na zvířatech, mohou někdy obsahovat zcela syntetické a mnohdy i ne příliš zdravé složky. Nemůžeme je tedy nazývat ani zdravými, ani přírodními, nemají-li zároveń i nějaký certifikát přírodní kosmetiky. Ovšem pro vegany, vegetariány a jiné milovníky zvířat je tento faktor stěžejní, a tak uvádíme pár značek, které netestují a jsou tedy pro takové zákazníky vhodné.
Z dobré dekorativní kosmetiky je to například Milani, Jordana, The Body Shop nebo Urban Decay; laky na nehty Color Club – všechny seženete pohodlně v ČR. Z klasické tělové/ pleťové kosmetiky netestují na zvířatech Manufaktura, The Body Shop, Freeman či Marks and Spencer. Zajímavá pro ženy může být i netestovaná Dermalogica, která po celé ČR nabízí vynikající profi kosmetické ošetření v salonech.
Z biokosmetických či ekologických značek dostupných v ČR netestují na zvířatech dekorativka Lily Lolo, BellaPiére a laky PRITI NYC a SPAritual. Z pleťovky a tělovky jsou to značky profesionální kosmetiky Éminence a InLight; potom značky Urtekram, Dr. Bronner´s, 100% Pure, Argital, JASÖN, Faith in Nature, MuLondon a Santaverde; značky balzámů na rty Crazy Rumors a Hurraw; vlasovka Yarok a produkty do domácnosti Earth Friendly Products, Ecover, Seventh Generation a Bio-D.